Az SDL telepítése
Alább egy leírás található az SDL telepítéséhez. Ez Linuxon egyszerű, egy parancs begépelése után már rögtön működik minden. Windowson szokás szerint bonyolultabb, viszont letölthető innen egy ZIP fájl, amibe össze van csomagolva az összes szükséges dolog, így nem kell őket ezer helyről összevadásznotok.
1 Windowson, Code::Blockshoz
A fájlok innen tölthetőek le: SDL-1.2.14.infoc.zip. A következő velük a teendő:
- Ki kell csomagolni valahova a zip-et. Van benne egy
SDL-1.2.14
nevű mappa. - Azon belül három további mappát lehet találni, ezek:
bin
,include
éslib
.- A
bin
-ben lévő fájlokat be kell másolni aC:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\bin
mappába. - Az
include
teljes tartalmát aC:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\include
mappába. - Ugyanígy a harmadikat is,
lib
tartalmát, vagyis az ott lévő három fájlt aC:\Program Files\CodeBlocks\MinGW\lib
helyre.
- A
Ha ez kész, akkor a Code::Blocks menüjéből ki kell választani a „Settings/Global
variables…” menüpontot. A „Current Set”-nél a „default”-ot, lentebb a
„Current Variable”-nél az „sdl”-t. (Ha nincs, akkor a „Current Variable”-lel
egy sorban lévő „New” gombra kattintva létrehozható.)
A „base” mezőhöz ki kell választani a
C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW
mappát.

Ha ez is megvan, egy SDL-es projekt létrehozása már egyszerű, mivel a Code::Blocks már tudja, hol vannak az SDL fájljai. A „New Project” ablaknál a projekt típusa nem „Console application”, hanem „SDL project” kell legyen. Az alapértelmezés szerint létrehozott projekt egy helló-világ jellegű program, amely már SDL-et használ. Ha minden rendben van, akkor ez megjelenít egy Code::Blocks logót (a négy színes kockát). A saját SDL project létrehozásához legegyszerűbb innen indulni, és kitörölni mindent a forráskódból.
Ha ez rendben van, akkor a „Project/Build options…” menüpontra kattintva még néhány dolgot be kell állítani. A megjelenő ablakban bal fent ki kell választani a projekt nevét (nem a Debug vagy a Release pontot, hanem a szülőjüket), aztán a „Linker settings” fülön hozzá kell még adni az SDL_gfx, SDL_image és SDL_ttf neveket („Add” gomb). Figyelni kell a kisbetű/nagybetűre!

2 Linuxon
Természetsen ez sokkal egyszerűbb, ahogyan az allegrós is az volt. Az SDL
könyvtárak csomagból elérhetőek, pl. Ubuntun a libsdl1.2-dev
, a libsdl-gfx1.2-dev
,
a libsdl-image1.2-dev
és a libsdl-ttf2.0-dev
csomagokat
kell telepíteni. Ezek tartalmazzák a fejlesztéshez szükséges fájlokat is. Ubuntun
csak ennyit kell beírni egy parancssorba:
sudo apt-get install libsdl1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-ttf2.0-dev
Aki Code::Blocks-ot használ, a megfelelő csomagok feltelepítése után ugyanúgy tudja beállítani a projektjét, ahogy a windowsos verziónál is tenni kell. (File, New Project, SDL Project, utána pedig a „Project/Build options…” menüpontban. Az sdl változó létrehozására nincsen szükség, mert a fájlokat megtalálja magától.
Jár amúgy az SDL-hez egy parancssori szkript is, amely kiírja, hogy milyen paraméterek szükségesek
a fordítóprogram számára. Ez az sdl-config
.
Ennek kimenete a szükséges opciók listája, amelyet a fordítónak a parancssorból át tudunk adni,
a `
(backtick) jellel. A hello.c
SDL-es programunk lefordításához
ennyit kell tenni parancssorból:
gcc hello.c -o hello `sdl-config --cflags --libs` -lSDL_gfx -lSDL_ttf -lSDL_image
Ez az alap SDL mellett a többi, lent bemutatott függvénykönyvtárat is a programhoz linkeli.
3 Mac OS X-en
Az installer letölthető innen: SDL_MacOSX_installer.dmg.
(32 bites OSX Lion és 64 bites OSX Mountain Lion verziókkal tesztelve.) A fájlban van egy OLVASSEL.rtf
nevű írás is, amely bemutatja a használatot.
4 Code::Blocks projekt fájlok
A codeblocks_wizard-1005.zip fájlokkal a 10.05-ös Code::Blocksot
lehet kiegészíteni úgy, hogy két új projekt típus legyen benne. (12.11-es Code::Blockshoz:
codeblocks_wizard-1211.zip).
Ezekkel SDL-es grafikát használó
projekteket lehet létrehozni, amelyekben alapból be van állítva minden szükséges fordítóparaméter.
A csomagban található fájlokat Windowson a C:\Program Files\CodeBlocks\share\CodeBlocks\templates\wizard
mappába, Linuxon pedig (rendszergazdai jogokkal) az /usr/share/codeblocks/templates/wizard
mappába kell másolni
úgy, hogy az ott lévő, eredeti config.script
nevű fájl felülíródjon.
