Az SDL telepítése

Alább egy leírás található az SDL telepítéséhez. Ez Linuxon egyszerű, egy parancs begépelése után már rögtön működik minden. Windowson szokás szerint bonyolultabb, viszont letölthető innen egy ZIP fájl, amibe össze van csomagolva az összes szükséges dolog, így nem kell őket ezer helyről összevadásznotok.

1 Windowson, Code::Blockshoz

A fájlok innen tölthetőek le: SDL-1.2.14.infoc.zip. A következő velük a teendő:

Ha ez kész, akkor a Code::Blocks menüjéből ki kell választani a „Settings/Global variables…” menüpontot. A „Current Set”-nél a „default”-ot, lentebb a „Current Variable”-nél az „sdl”-t. (Ha nincs, akkor a „Current Variable”-lel egy sorban lévő „New” gombra kattintva létrehozható.) A „base” mezőhöz ki kell választani a C:\Program Files\CodeBlocks\MinGW mappát.

Az SDL változó beállítása

Ha ez is megvan, egy SDL-es projekt létrehozása már egyszerű, mivel a Code::Blocks már tudja, hol vannak az SDL fájljai. A „New Project” ablaknál a projekt típusa nem „Console application”, hanem „SDL project” kell legyen. Az alapértelmezés szerint létrehozott projekt egy helló-világ jellegű program, amely már SDL-et használ. Ha minden rendben van, akkor ez megjelenít egy Code::Blocks logót (a négy színes kockát). A saját SDL project létrehozásához legegyszerűbb innen indulni, és kitörölni mindent a forráskódból.

Ha ez rendben van, akkor a „Project/Build options…” menüpontra kattintva még néhány dolgot be kell állítani. A megjelenő ablakban bal fent ki kell választani a projekt nevét (nem a Debug vagy a Release pontot, hanem a szülőjüket), aztán a „Linker settings” fülön hozzá kell még adni az SDL_gfx, SDL_image és SDL_ttf neveket („Add” gomb). Figyelni kell a kisbetű/nagybetűre!

Az SDL linkelési beállítások

2 Linuxon

Természetsen ez sokkal egyszerűbb, ahogyan az allegrós is az volt. Az SDL könyvtárak csomagból elérhetőek, pl. Ubuntun a libsdl1.2-dev, a libsdl-gfx1.2-dev, a libsdl-image1.2-dev és a libsdl-ttf2.0-dev csomagokat kell telepíteni. Ezek tartalmazzák a fejlesztéshez szükséges fájlokat is. Ubuntun csak ennyit kell beírni egy parancssorba:

sudo apt-get install libsdl1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-ttf2.0-dev

Aki Code::Blocks-ot használ, a megfelelő csomagok feltelepítése után ugyanúgy tudja beállítani a projektjét, ahogy a windowsos verziónál is tenni kell. (File, New Project, SDL Project, utána pedig a „Project/Build options…” menüpontban. Az sdl változó létrehozására nincsen szükség, mert a fájlokat megtalálja magától.

Jár amúgy az SDL-hez egy parancssori szkript is, amely kiírja, hogy milyen paraméterek szükségesek a fordítóprogram számára. Ez az sdl-config. Ennek kimenete a szükséges opciók listája, amelyet a fordítónak a parancssorból át tudunk adni, a ` (backtick) jellel. A hello.c SDL-es programunk lefordításához ennyit kell tenni parancssorból:

gcc hello.c -o hello `sdl-config --cflags --libs` -lSDL_gfx -lSDL_ttf -lSDL_image

Ez az alap SDL mellett a többi, lent bemutatott függvénykönyvtárat is a programhoz linkeli.

3 Mac OS X-en

Az installer letölthető innen: SDL_MacOSX_installer.dmg. (32 bites OSX Lion és 64 bites OSX Mountain Lion verziókkal tesztelve.) A fájlban van egy OLVASSEL.rtf nevű írás is, amely bemutatja a használatot.

4 Code::Blocks projekt fájlok

A codeblocks_wizard-1005.zip fájlokkal a 10.05-ös Code::Blocksot lehet kiegészíteni úgy, hogy két új projekt típus legyen benne. (12.11-es Code::Blockshoz: codeblocks_wizard-1211.zip). Ezekkel SDL-es grafikát használó projekteket lehet létrehozni, amelyekben alapból be van állítva minden szükséges fordítóparaméter. A csomagban található fájlokat Windowson a C:\Program Files\CodeBlocks\share\CodeBlocks\templates\wizard mappába, Linuxon pedig (rendszergazdai jogokkal) az /usr/share/codeblocks/templates/wizard mappába kell másolni úgy, hogy az ott lévő, eredeti config.script nevű fájl felülíródjon.